Ajatusryöppyjä ja hymyjä – arvojanat ja slidet jakoon

Olen usein aloittanut työpajan kertomalla Eettisen kaupan puolesta ry:n teemoista ja itsestäni, sitten aktivoimalla arvojanan kautta. Arvo- tai väitejana on hyvä matalan kynnyksen osallistumistapa, jossa kuulee oppilaiden ajatuksia, kokoaa työpajan aiheita ja saa palautetta. Arvojanan voi toteuttaa mielipiteen mukaan asettumalla janalle (toinen pää on kyllä, toinen ei), laittamalla kädet ilmassa ylös tai alas tai käyttämällä vihreitä ja punaisia lappuja. Arvojanan voi käydä läpi vain katsomalla ja esittelemällä äänestyksen tuloksen, mutta parasta on välillä esittää lisäkysymyksiä ja kuulla kommentteja. Yllättävistä ja perustelluista vastauksista kannattaa kiittää.
Arvojana

Tunnin alussa väitteillä voi testata kuuntelijoiden tietotasoa ja esitellä työpajan aiheita. Halutessaan nuoret voi pistää ajattelemaan kärkevien ja moniulotteisten väitteiden kautta, ja voi jopa hymyillen sanoa, että tarkoitus on hieman provosoida ja huvittua. Metodina arvojana toimii käytännössä kaikenikäisillä, koska väitteet koskevat kaikkien arkielämää. Eroja tuovat analyysin syvällisyyden ja uskalluksen taso.

”Kulutus lisää onnellisuutta”

Kehitysteemoihin, Made in -lappujen vilkuiluun, elektroniikan kierrätykseen, kulutukseen ja mainontaan johdattaa vaikkapa tällaiset väitteet:

1. Mainokset saavat minut haluamaan uusia tavaroita
2. Mainontaa on ihan liikaa
3. Tiedän, missä päin maailmaa paitani on valmistettu
4. Meillä lojuu kotona vanha tai rikkinäinen puhelin
5. Tiedän, mitä vastamainos tarkoittaa
6. Kulutus lisää onnellisuutta
7. Olen keskustellut Reilusta kaupasta kotona tai koulussa

1. Opin tänään uusia asioita maailmankaupasta
2. Vastamainos voi muuttaa kuluttajan ostosvalintoja
3. Aion viedä elektroniikkaromun kotoa kierrätykseen
4. Nyt tunnistan vastamainoksen, kun sellaisen näen
5. Mainosten muokkaaminen oli hauskaa

Olen keskusteluttanut myös näyttämällä kuvia, joiden laatua ja viestiä voi pohtia parin kanssa. Pikaruokavastamainokset ja kriittiset kulttuurihäirintävalokuvat toimivat kivoina sytykkeinä.

Mäkkäri Yoon

Tässä Dropbox-linkki slideihin, joita käytin pitäessäni auditorioluennon 2 x 130 oppilaalle Kuninkaantien lukiolaisille Espoossa. Mukana oli punaiset ja vihreät laput.

”Ostosvalintani vaikuttavat muihin ihmisiin”

Useita arvojanoja löytyy mm. Tuumasta toimeen! -oppaasta ja omia voi keksiä. Käyttämäni ruoka-aiheinen jana sai aikaan mehukkaita kommentteja, tässä kysymykset ja selitykset:

1. Tiedän, mistä päin maailmaa lounaani/illalliseni raaka-aineet ovat peräisin
2. Maailmassa riittää ruokaa kaikille
3. Kasvisruoka on hyvää
4. En heitä ruokaa roskiin
5. Tiedän, mitä Reilu kauppa tarkoittaa
6. Ostosvalintani vaikuttavat muihin ihmisiin ja eläimiin

Mitä kommentteja ja keskusteluja tämä arvojana pitää sisällään?

Kysymys 1. on hankala, koska tieto riippuu ruoasta. Oma kiinnostus, tietämättömyys ja tiedonsaannin vaikeus tulevat melko varmasti esille. Joka tapauksessa kysymys saa henkilökohtaiset ajatukset esille ja voi jutella parista eri ruokaesimerkistä (esim. mitä koululounaalla oli tai oliko aamupalatomaatti suomalainen vai espanjalainen). 2. on kompa, jonka moni tajuaa. Tässä tulee esille niinkin iso aihe kuin ruoan ja kulutuksen globaali jakautuminen. 3. on jälleen henkilökohtainen kysymys, jossa tulee esille kasvisruokakeskustelu ja mieltymykset. Halutessaan voi kertoa oman lempikasvisruokansa. 4. kohdalla voi kysyä, milloin kukin heittää ruokaa pois ja voi kertoa, kuinka paljon suomessa heitetään ruokaa pois 5. aika moni tietää Reilusta kaupasta, ja siitä voi kehuakin. Tässä on hyvä mainita, että Reilu kauppa on yksi rakenteisiin puuttuva systeemi. Kulutusvalinnoissa tulee esille henkilökohtaisten valintojen yhteys globaaleihin kehityskysymyksiin, mutta on informoivaa kertoa myös mahdollisuudesta tulla Reilun kaupan kaupungiksi ja kouluksi (julkishankinnat) 6. tuo esille ruokateeman monimutkaisuuden. Osa tajuaa idean heti, mutta suurin osa tarvitsee rakentavia kysymyksiä mm. siitä, onkohan tuotteen tehnyt ihminen vai kone ja onkohan syömäni eläin hyvin elänyt vai tehotuotettu.

Tässä Dropbox-linkki slideihin, joita käytin pitäessäni ruoka-aiheisen vastamainospajan Keudan ravintola- ja siivousalan opiskelijoille Järvenpäässä. Teimme ylläolevan arvojanan käsiä käyttäen.

Ruoka Ruoka2

Aikamoisia arvoja, kulutusväitteitä ja powerpointeja, kannattaa kokeilla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *