Haastattelussa vastamainostaiteilija Johannes Kuvaja

Vajaa vuosi sitten tapasin työpajani jälkeen kiinnostavan taiteilijan, Johannes Kuvajan, joka lupautui antamaan haastattelun blogiin. Tässä hän kertoo taustastaan, omista teoksistaan sekä syistä ja tavoista tehdä vastamainontaa. Kuvailu kiinnostaa sekä kulttuurihäirinnän että vastamainosten ymmärtämisen näkökulmasta.

Kuka olet ja mistä tulet?
Nimi on Johannes Kuvaja, mutta myös John Michael:ksi kutsutaan. Olen pääkaupunkiseudulta, tarkemmin sanottuna kotoisin Vantaalta.

Miksi teet vastamainontaa?
Teen vastamainontaa, koska rakastan sitä, kun saan ihmiset häkeltymään taideteoksistani, kenties joskus jopa loukkaantumaan. Juuri silloin, kun vastaan tulee jotakin tällaista, kuva murtaa aiemman käsityksen kyseisestä brändistä ja kilpailee rinta rinnan huomiosta pään sisällä… Se pistää ajattelemaan.

Millainen prosessi vastamainonnan luominen on?
Ensin tulee idea, sitten teetät luonnoksen. Korjaat, mikäli huomaat jotain, mistä et ole mielissäsi ja tarkistutat vielä ennen lopullista vedosta. Prosessi on itse asiassa hyvinkin samanlainen riippumatta siitä, onko työvälineenä tietokone, kynä ja paperia vai talous- ja sanomalehtiä sekä sakset ja liima.

Kuinka kauan olet tehnyt vastamainontaa?
Rakastin tehdä vastamainontaa jo nuorempana, ja nyt kokemusta on kartoitettu noin 5-7 vuotta. Aika tehokasta, vaikka itse sanonkin.

Miten kiinnostuit vastamainonnasta?
Innostuin vastamainonnasta jo nuoressa iässä, vaikka en varsinaisesti ollut kuullutkaan siitä vielä silloin. Kai siinä jokin hassutti, kun sai tehtyä tutuista tuotteista omanlaisensa versiot ja tuoda esille itseään ja omia mielipiteitään.

Onko vastamainonnan tekeminen haastavaa?
Sanoisin, että ei ole, siihen pystyy kuka tahansa asiasta kiinnostunut henkilö iästä tai sukupuolesta riippumatta.

Oletko koskaan saanut negatiivistä palautetta ja jos olet, niin millaista?
Itse asiassa kyllä olen ja se tuli Gigantin edustajalta sosiaalisessa mediassa, kun aikoinaan väkersin koulussa Giganttiin viittaavan mainosjulisteen, jossa irvailtiin yhtiön sen hetkiselle sloganille. Yhtiönedustaja otti minuun yhteyttä ja pyysi poistaa kuvan, sillä tekemäni yhtiölogon alkuperäismalli oli Gigantin ja viittasi siihen liikaa. Muutoin olen saanut enimmäkseni vain positiivista palautetta siitä, kuinka huomiota herättäviä luomuksia on tullut tehtyä.

Alla on töistä kuvia kuvatekstien kera. Klikkaa suuremmaksi!

MJFOREVER_NEW
Michael Jackson -teos tuli tehtyä viime kesän jälkeen, kun fanaattinen hypetys Jackson –fanien keskuudessa jatkui jatkumistaan ja alkoi ärsyttää. Päätin tehdä Photoshopilla julisteen, jolla sain ihmiset uskomaan albumin olevan tulossa ja turha hypetys ”milloin se tulee, minkä niminen se on..?” loppui. Job well done. Tietysti näin Sony joutui suureen vastuuseen ja vihdoin parin kuukauden päästä mokoma oikea albumi tippui ulos virallisen tiedotteen ja musiikkilistan kanssa. Julkistamiseen mennessä työtäni oli jaettu ja tykätty Facebookissa satoja kertoja.

Television iphone7_2Gigantti-teos (vas.) on toinen mallinäyte, joka ei omasta mielestäni ole yhtä hieno kuin edellinen kuva, mutta aiheutti silti kohua sosiaalisessa mediassa. Gigantin edustaja huomautti logon olevan liian samanlainen kuin Gigantin ja onhan se aika selvää. Hän myös tiedusteli kantaani siihen, halusinko irvailla kauppaketjun kustannuksella vai oliko kyseessä jokin muu syy. Vakuuteltuani, että kysymyksessä oli koulutyö ja että voin sen poistaa, hän tyytyi vastaukseen. Näin kävi.

iPhone 7 -teos (oik.) muistuttaa olennaisesta, eli uusien trendituotteiden ostamistarpeesta. Teos tekee hallaa jatkuvalle puhelimien ilmestymiselle ja niiden ”markkinaraolle”. Kuluttajat eivät varsinaisesti tarvitse uutta luuria joka toinen vuosi, mutta meitä houkutellaan jatkuvasti uusilla ”elämyksillä,” jotta isot korporaatiot saavat vain enemmän $$$. Money runs the world.

Kiitoksia haastattelusta Johannes, toivottavasti kuulemme sinusta vielä!
Kiitän ja kumarran ja sen takaan! Kiitos.

Vastaa