Joensuu inspiroi: vastamainosnäyttely museossa 9.11. asti

Näyttely blogikuva
Opettaja Juha Valonen ja media-alan opiskelijat näyttelyn avajaisissa Joensuussa. Klikkaa isoksi.

Keväällä koulutin Anna Ylä-Anttilan (Eettisen kaupan puolesta ry, Eetti) ja Jari Tammisen (Voima-lehti) kanssa Joensuun Karelia Ammattikorkeakoulun media-opiskelijoita luomaan vastamainosjulisteita Mainoskupla2014-kilpailuun. Blogiin haastattelin opettaja Juha Valosta vastamainonnan opettamisesta. Matkalla tapasin myös Päivi Kerosen (Reilu Joensuu -hanke), jonka kanssa syntyi idea vastamainosnäyttelystä. Idea on nyt saatu inspiroivalla tavalla toteutettua Juhan, opiskelijoiden ja Päivin yhteistyönä: 9.11.2014 saakka Pohjois-Karjalan museo Carelicumissa on esillä näyttely Mainoskuplan ja oppilaiden töistä.

Vastamainosnäyttely esittelee valtakunnallisen Mainoskupla 2014 -kilpailun parhaimmistoa sekä upean otoksen media-alan opiskelijoiden töistä. Yksi kiinnostava esimerkki on Harri Toivasen teos.

toivanen vastamainos blogi
Harri Toivasen työ pureutuu Shelliin, öljyyn ja maailman kantokykyyn. Klikkaa isoksi. Vastamainoksessa mainos kyseenalaistetaan visuaalisen kritiikin, logomuuntelun ja huumorin keinoin. Julisteella voi kommentoida jokapäiväisiä mainostulvaa, kulutuskulttuuria ja tuotteita.

Sähköpostitse Juha kertoi, että opiskelijoita pyydettiin tekemään julisteista painokelposet ja välittämään kulutuskriittinen viesti huumorilla ja hyvällä maulla – eettisesti kestävällä tavalla. Opiskelijoista Jaana Tasma auttoi taittamaan ja tulostamaan julisteet Karelian sponsoroimana isolle rullapaperille sekä leikkaamaan ja kehystämään ne Kareliasta ja Carelicumista hankittuihin kehyksiin. Jaana toimi museolla myös skenograafikkona organisoiden ja teemoitellen esillepanoa. Koko porukalta organisointi vaati sähköpostirallia ja pitkiä työpäiviä, mutta hienossa avajaistapahtumassa näyttely heräsi eloon, ja visuaaliset viestit herättivät hämmennystä ja kysymyksiä – kärjekkäitäkin keskusteluja kuultiin. Mainoskuplassa finalisteiksi nousseet Ville Kivihalmeen ja Jose Erosen työt saivat luonnollisesti erityishuomion ja Päivin organisoima Reilun kaupan brunssi oli kaikkien mieleen.

Ulkoasiainministeriön tukemassa Kehitysmaat mainosten takana hankkeessa Eetti on kouluttanut opettajia ja oppilaita vastamainonnasta luovien vastamainospajojen kautta, ja vuoden 2014 Mainoskupla-kisan työt kertovat Tarinoita tavaroiden takaa. Kiinnostava aihe ja näyttely ovat saaneet medianäkyvyyttä, kuten linkeistä näkee:

”Vastamainosten tekeminen sopii hyvin osaksi media-alan opetusta. Opiskelijat lähettivät töitään Mainoskupla -kilpailuun ja osa töistä menestyi valtakunnallisesti.”  Juha Valonen uutisessa Joensuun kaupungin sivuilla

”SodaScream…kritisoi tunnettua hiilihappolaitetta, jolla on yhteyksiä Isrealin siirtokuntiin Palestiinassa. Video voitti tämän vuoden Mainoskupla-kisan. Vastamainonta ei ole kiusantekoa, vaan sillä pyritään muuttamaan maailmaa konkreettisesti.” Karjalainen-lehti

Lisäksi asiasta kerrottiin Itä-suomelaisessa Uljas-ylioppilaslehdessä ja Reilu Joensuu -hankeen Facebookissa.

Joensuulaisten yhteistyö ja luovuus inspiroivat, otetaan ideasta mallia.

Vastaa