Mainoskupla ja SodaScream säväyttivät

Huhtikuussa bloggasin Mainoskupla-kilpailusta ja suosikin äänestämisestä. Kilpailutyöt ovat humoristisia vastamainosjulisteita, parodiavideoita ja kaupunkitilassa järjestettyjä tempauksia, jotka kommentoivat mainosten tulvaa, kulutuskulttuuria ja yhteiskunnallisia kysymyksiä. Halusin vielä palata tämän kevään kilpailutöihin. Teen vastamainosten kanssa töitä viikottain ja käytän edellisvuosien töitä pajoissa. Kriittiseen asiasisältöön yhdistettynä nokkelat työt sopivat mainiosti globaalikasvatukseen ja kaikenikäset voivat osallistua omilla ideoillaan.

Marraskuussa alkaneessa Mainoskupla-kisassa oli koululaissarja ja kaikille avoin sarja. Voittajat julkaistiin melko vilkkaassa Kierrätystehdas-tapahtumassa Helsingin Kaapelitehtaalla 26.4. Seurasin hymysuin, kun Eetin (Eettisen kaupan puolesta ry) Anna Ylä-Anttila sekä tuomariston Rakel Liekki, Mercedes Bentso ja Sonja Vartiala jakoivat palkinnot.

Kilpailun voitti 18-henkisen ryhmän SodaScream – Bubble Trouble, joka sisälsi videon, informatiiviset kotisivut ja tempauksia. Hyvälaatuisessa, mainosmaisessa videossa SodaStream-kuplavesikoneen ulkonäkö ja ääniefektit muistuttavat selvästi asetta ja perheenjäsenten hymyt lisäävät hyytävää huumoria. Parodian keinoin video tarttuu Palestiinan miehitystilanteeseen, joka tuli tekijöille tutuksi ihmisoikeustyössä Länsirannalla. SodaStream-yritystä on kritisoitu mediassa Israelin miehityksen tukemisesta ja Scarlett Johanssonia mainosmannekiinina toimimisesta, katso vaikka Voiman SodaScream-artikkeli. Sonja Vartiala muistutti työn ajankohtaisuudesta: EU:ssa on kauan keskusteltu Israelia koskevasta tuotemerkinnöistä.


Mainoskupla-kilpailun voittajaksi valittiin SodaScream

2. sija meni Suohpanterror-ryhmän vastamainokselle Blow up north, joka yhdisti vanhaa ja ajankohtaista. Tiananmenin aukion tapahtumiin viitaten kuvassa seisoo saamelainen kaivosrekkojen edessä ja alla lukee nokkela “Ours, not mines”. 3. sijan sai Mikko Virolaisen taiteilema Mokia – Lemua, jossa Nokia jakännyköiden vanhenemistahti ovat keskiössä.

suohpanterrorMokia
Mainoskupla-kilpailun 2. ja 3. sija menivät töille Blow up north ja Mokia – Lemua

hästburger
Koululaissarjan voitti Alex Mäkisen työ Hästburger. Vastamainos kommentoi viime vuosien kohua hevosenlihasta, pikaruoan raaka-aineista ja tuotantoeläimistä.

Yleisö äänesti suosikikseen Nita Kumpulaisen koululaistyön En anna sun särkyä. Videolla soi Nitan herkkä laulu ja lukee tietoiskuja e-jätteen epäkohdista.

Vuoden 2014 kisa Tarinoita tavaroiden takaa keskittyi ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin arkipäiväisten tavaroidemme valmistus- ja dumppauspaikoissa. Erityisesti elektroniikka on tuoteryhmä, jossa tuotteiden käyttö kasvaa, mutta elinkaari lyhentyy. Gobaalin Etelän maissa tuotantoketjutarina on paikoittain rankka. Ympäristökuormitus, työolot ja ympäristömyrkyille altistuminen ovat ongelmana raaka-aineiden hankinnassa, kokoonpanossa tehtaalla ja e-jätteen käsittelyssä. Mainonta ja kulutuspiikit ylläpitävät kuviota.

Tuomariston kommentteja voi lukea Eetin tiedotteesta. Vastamainokset voi katsoa ja ladata painokelpoisina mainoskupla-kotisivulla ja voittajatyöt julkaistaan Voima-lehdessä. Tänä vuonna julistenäyttely kiertää mm. Porvoossa, Helsingissä ja Joensuussa.

Mainoskuplan järjestivät Eettisen kaupan puolesta ry ja Luonto-Liitto. Tuomaristoon kuuluivat graafikko-toimittaja Rakel Liekki, Voima-lehden toimittaja Jari Tamminen, Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala, taiteilija Jani Leinonen, artisti Mercedes Bentso ja informaatiomuotoilija Juuso Koponen.

Vastaa