Mikä Kuilut umpeen?

Etusivun oikean reunan linkki ’Projektin tausta’ avaa, miltä pohjalta Kuilut umpeen -projekti on lähtenyt liitoon. Mutta… miten aloittaa ensimmäinen blogiteksti? Mauttomalla ’miten aloittaa blogi?’ -kysymyksellä ja hämmentävällä kysymyslistalla? Indeed!

Mistä jokapäiväiset tuotteemme suklaasta elektroniikkaan ovat peräisin? Miten voi nivoa yhteen kulutustuotteiden tutkimusta, järjestöjen globaalikasvatusta ja kulttuurihäiriköiden tempauksia? Aiheuttaako kulttuuriaktivistien pistävä yhteiskuntakritiikki naurunremahduksia vai paheksuntaa? Miten häirintää voi yhdistää maailmankaupan oikeudenmukaisuuden ja mediakriittisyyden opettamiseen? Miten Kongon mineraalit ja The Yes Men liittyvät yhteen, entä vaatebrändit ja vastamainokset? Mitä parodiavideoita voisi näyttää luokassa ja miten ohjaan vastamainospajan? Tarttuuko kouluvierailijalta oppilaaseen maailmanahdistus vai huvittunut virne?

”…romusia ripustettu ompi kuusen oksille”

Mieltä kihelmöivä kysymystulva on saanut pari akateemista outolintua kertomaan tarinoita kulutustavaroiden takaa ja kuromaan umpeen kuiluja tutkijoiden, opettajien, aktivistien ja globaalikasvattajien välillä. Löysin itseni tekemässä samaa. Eettisen kaupan puolesta ry:ssä, Eetissä, olen hivuttanut tutkimusta kouluvierailuihin ja häiriköinyt tempauksissa kuten elektroniikkaromukuusi ja veroparatiisimatkat. Nyt on tarkoitus vastata kysymyspilveen Kuilut umpeen -projektissa.

Kuilut umpeen = opetusta, bloggausta ja artikkelit

2014 kirjoitan viikoittain tietoiskuja monitieteisestä tutkimuksesta, mehukkaasta kulttuurihäirinnästä, Eetissä toimimisesta ja kouluvierailuista. Koulutuksia ja tapahtumia olen sopinut lukion äidinkielenkurssista sivareiden vaikuttamiskurssiin ja Hymyn kansankeittiön paneeliin. Työpajoja voi pyytää minulta ja Eetin Annalta! Ideoita on olennaista jakaa kaikille graduhöpinääni kuunnelleille, mutta erityisesti blogi voi hyödyttää opiskelijoita, tutkijoita ja järjestöläisiä. Kouluvierailuita tehdään kymmenissä järjestöissä, joten selvennän sirpaleista globaalikasvatuskenttää. Näytän sidoskohtia maantieteeseen, toisaalta aihe menee lomittain esim. median, taiteen ja politiikan opiskelun kanssa. Aihepiirin laajuus on haastavaa eli sujuva työpaja vaatii itsevarmaa valmistelua. Koulutuksien kuvailu, powerpointit, valokuvat ja kritiikki tukevat sekä ammattilaisten että uusien kouluvierailijoiden työtä käytännössä.

Tavoitteena on myös visuaalinen mielihyväryöppy, lyhyet teksti- ja videohaastattelut, artikkeleita leppoisampi kieli ja kulttuuriaktivismin avaaminen kuvin! Ei ihan sitä tavallisinta yliopistoviestintää, mutta koitetaan. Perinteisiin nojaten kirjoitan myös Terraan ja Naturaan artikkelit, jotka koostavat suomennettua tutkimusta, ’julkista nuorten maantiedettä’ ja uudenlaista opetusmateriaalia. Eettiin linkittyvän blogin lisäksi kirjoitan graduni ohjanneen Ian Cookin blogiin siitä, miten opetustieto leviää muratin lailla ;)

Ja sinä! Osallistu projektiin blogissa ja Twitterissä – olisi upeaa saada näkökulmia opetukseen, kehityskysymyksiin ja kulttuurihäirintään… tai saako tälle edes nauraa.

One Comment