Dodon yritysvastuuillassa keskusteltiin ruoasta ja kulttuurihäirinnästä

Pasilan historiallisesta rautatiemiljööstä löytyy Dodo ry:n ihana kaupunkiviljelykahvila. Bloggasin Kääntöpöydästä jo keväällä ja nyt sain kutsun pajanvetäjäksi Haarukanjälki-hankkeen yritysvastuuiltaan pe 8.8. Dodon hanke pureutuu globaalin ruokajärjestelmän kestävyyteen ja ruoan kuluttamiseen. Ilta oli kuin omat kiinnostuksenkohteeni tiivistettynä: tapahtuma alkoi puheenvuoroilla yritysvastuusta ja keskustelulla ruokatuotteista, jatkui kulttuurihäirinnän esittelemisellä ja loppui vastamainospajaani. Illan kooste löytyy uutisena Haarukanjäljen sivuilta ja puheet videolla vimeosta. Tässä Dodon valokuvia, ajatuksiani ja vastamainostöitä illalta.

HJ yritysvastuu 058 rajattu HJ yritysvastuu 111 rajattuHJ yritysvastuu 085 rajattu HJ yritysvastuu 080 rajattu
Yllä: Keskustelua alustivat Finnwatchin Sonja Vartiala ja SOK:n Jari Simolin sekä taiteilija Jani Leinonen ja toimittaja Jari Tamminen. Alla: Työpajassa opastin ryhmiä vastamainosten tekemisessä, joka oli monen mielestä sekä haastavaa että hauskaa.

Yritysvastuukeskustelua laeista, mehutehtaista ja Israelista

Yritysvastuuaihetta alustivat SOK:n Jari Simolin ja Finnwatchin Sonja Vartiala. Yksi jaettu näkemys oli, että yritysvastuu ja työntekijöiden oikeuksista huolehtiminen täytyisivät olla tiukemmin esillä lainsäädännössä ja EU-tasolla. Vartialan mukaan EU:n komissiossa yritysvastuu määriteltiin aiemmin ’vapaaehtoisena hyvänä lisänä’, mutta nykyään yhteiskunnallisena ja sosiaalisena vastuuna. Yrityksille Finnwatch haluaisi pakolliseksi ihmisoikeusriskien arvioinnin, ja kansalaiset voivat koittaa vaikuttaa lainsäädäntöprosessiin ottamalla yhteyttä työ- ja elinkeinoministeriöön. Myös kauppaketjut ja tutkimus voivat edistää tilannetta. S-ryhmä on saanut kiitosta mm. alihankkijatietojen luovuttamisesta tutkimuskäyttöön. Finnwatchin ananasmehututkimus paljasti karuja työoloja Natural Fruit -mehuyhtiön tehtailla Thaimaassa, jolloin ongelmiin voitiin tarttua. Simolinin mukaan neuvotteluissa ei suostuttu kohentamaan työntekijöiden asemaa SOK:n edustajien painostuksesta huolimatta, joten yhteistyö lopetettiin. Simolin avasi toista hankalaa tuotekeskustelua, Israel-Palestiina-konfliktia, josta ihmiset ovat lähettäneet paljon palautetta. Vastauksia yleisön kommentteihin oli todella kiinnostavaa kuunnella. SOK ei boikotoi israelilaisia tuotteita, koska tilausten katkaisu voi johtaa paikallisten ihmisten työn menettämiseen. Boikotti ja cut-and-run-tyylinen ongelmien sivuuttaminen onkin normaalisti kestämätön ratkaisu, mutta konfliktissa se voi luoda tarvittavaa painetta. Finnwatch ja suurosa palestiinalaisista toimijoista on kehottanut boikotoimaan Israelin siirtokunnissa valmistettuja tuotteita, kuten monia hedelmiä ja SodaStream-kuplajuomakoneita.

Illan kruunasivat kulttuurihäirinnän esittely ja vastamainospaja

Yritysvastuukeskustelun jälkeen Voima-lehden toimittaja Jari Tamminen ja taiteilija Jani Leinonen kertoivat kulttuurihäirinnän ideoista ja metodeista. Molempien työ on minulle kiinnostavaa ja tuttua; keväällä tein Tammisen kanssa vastamainoskoulutusta ja -haastattelun ja rakensin Leinosen Ronald McDonald -tempauksen Legoilla maantiedekonferenssissa. Kääntöpöydällä Tamminen avasi mm. Greenpeacen Barbie-kampanjaa Mattel-lelufirmaa vastaan ja Leinonen Ronald-tapausta, joista itsekin bloggasin keväällä. Oli upeaa, miten paljon ihmisiä innostui jäämään vastamainospajaan. Oman esittelyni ja ohjeistukseni jälkeen kävimme käsiksi mainoskuvaston väittämiin ja ihanteisiin. Osallistujat ideoivat pienryhmissä lehtimainoksista vastamainoksia, ja piirtämisen, leikkaamisen ja liimaamisen jälkeen kaikki esittelivät hauskat työnsä.

Ruokateema oli selvästi esillä ja vastamainoksia syntyi monella metodilla tehtynä einesruoasta veritimantteihin. Skannatut julisteet löytyvät Flickeristäni, tässä muutama kultakimpale:

SAMSUNG DIGITAL CAMERA HJ yritysvastuu 107 rajattuRuoka-aiheesta syntyi mm. ruoan alkuperään ja mielikuviin tarttuva julistetyö. Israel-väittelyn jälkeen punasävyinen SodaStream-mainos nousi esiin lehtimainoksien seasta kuin hopeatarjottimella. Kuvaa klikkaamalla näet työn Flickerissäni. Aiemmin kuplajuomakoneesta on tehty mm. mahtava SodaScream-vastamainosvideo.

Fazer Fazertyö
Leinosen vastamainos sitoi sattumalta yhteen kaksi tutkimusaihettani, vastamainonnan ja suklaan. Inspiroivaa! Vastasanomaa avaa blogitekstini suklaantuotannosta ja mediatutkimukseni Fazerin koulukampanjasta.

Kiitos kaikille osallistujille, oli hauskaa! Minua voi jatkossakin pyytää puhujaksi tai työpajanvetäjäksi eri tilaisuuksiin.