Mahtavia kuvia yliopistolta ja yläkoulusta: EGEA ja HRSK

Yhdet huhtikuun parhaista työpajoista tuli pidettyä aivan eri yleisöille, eripituisina ja eri kielillä: eurooppalaisille yliopisto-opiskelijoille ja helsinkiläisille yläkoululaisille. Toivottavasti tämä teksti, powerpoint-esitykset ja valokuvat antavat maistiaisen siitä, mitä työpajoissa tapahtuu… ja miksi tuotemaantieteen ja kulttuurihäirinnän yhdistelmä toimii! Pajakuvat ovat myös Flickrissäni.

EGEAposterEGEA1

Pidin luennon ja vastamainospajan maantieteen opiskelijoille EGEA-järjestön Interactions in Urban Space -seminaarissa. Eri maista saapuvien opiskelijoiden viikkoon kuului monen päivän työpajoja ja kolme asiantuntijaluentoa, jotka pitivät maantieteilijät Michail Galanakis, Gareth Rice ja minä! Oli sekä haastavaa että inspiroivaa vetää 2,5 tunnin setti englanniksi. Ensin luennoin projektistani, poliittisesta tuotantoketjututkimuksesta, etnografisesta Follow The Thing -tutkimuksesta vaatenäkökulmalla ja kulttuuriaktivismiesimerkeistä.

EGEA2 EGEA3

EGEA4EGEA5

Luentoni slideja. Vihdoin pääsi esittelemään Marxin teoriaa ja aktivismia. Kerroin myös maantiede-Legoilusta ja näytin McDonald’siin liittyvää häirintää (kyllä, provosoiva ja jopa mauton valinta). Kirjoitan pian Ronald McDonaldin kidnappaamisen Lego-kuvasta englanniksi.

mäkkäriköln
Eräs muisti tällaisen reseptejä jakavan mainoshäiriköinnin kotimaastaan.
Street Art in Germany on hyvä sivusto seurata.

Tässä koko luennon slideshow Dropbox-linkin takana!

Here is my slideshow and your subvertisements from the EGEA lecture!

Luennolla kerroin ja näytin kuvia myös vastamainonnasta. Johdannon jälkeen tartuimme minun ja opiskelijoiden lehtimainoksiin muokkaamalla niistä vastamainoksia ja taidetta. Jotkut leikkasivat ja liimasivat innoissaan, toisille luovuus syttyi takellellen… Yliopistossa pääsee harvoin käsiksi käytännön tekemiseen ja huumoriin. Pyysin palautetta ja tarkempia valokuvia, jaan ne pian!

EGEA1 EGEA3
Työt esiteltiin porukalla luokan edessä ja laitettiin pöydälle galleriaksi.

Töitä tehtiin monenlaisia. Esittelyn aikana muut kuulivat idean syntymisestä sekä yhteiskunnallista kommentaaria. Tässä pari kiinnostavaa tapausta kuvina:

Kotsmediks Burberry3
Viimeistellyn näköisen Loreal Kotsmediks -vastamainoksen ’kot’ viittaa kalaan. Työ tuntuu kritisoivan meikkiteollisuutta sekä kauneuden että meikkiaineiden näkökulmasta. Burberry-työ tarttuu iskevästi mm. eliittimerkin hintaan, mallimaailmaan ja näennäiseen monikulttuurisuuteen.

Joskus työpajan ajatusryöppy (tai se, ettei halua tehdä vastamainosta!) johtaakin erikoisen mainostaiteen luomiseen. Silloinkin pääse harvinaisella tavalla muokkaamaan arkeamme täyttävää mediakuvastoa ja kritisoimaan markkinointia huvittuneisuuden kautta.

Gaga2 Laune2Kollaasimaiset taideteokset EGEA-seminaarista (vas.) ja Launeen yläkoululaisilta Lahdesta häiritsevät katsojaa ja kyseenalaistavat kauneusmielikuvia.

Toinen kiva opetussetti oli Helsingin ranskalais-suomalaisen iltakoulussa, jossa vedin pajan 7-9-luokkalaisille. Oman fiiliksensä toi se, että kaksi uutta kouluvierailijaa olivat ns. kuunteluoppilaina ja että kesken puheen kone päätti sammua. Pajanvetokokemuksen, oman tuntirakenteen tuntemisen ja positiivisuuden vuoksi ei jännitä liikaa – kerroin toimintaohjeita ja kampanjatietoa ulkoa. Arvojanakysymyksiä oli kiva vetää välissä (katso aiempi bloggaukseni)!

Tässä koko slideshow Dropbox-linkin takana ja kuvat työpajasta:

HRSK2 HRSK1
HRSK:n työpajassa tehtiin vastamainoksia ryhmissä ja katsottiin töitä porukalla. Tässä pari oppilastyötä:

HRSK4 HRSK6
Baileys – Follow your desire, get drunk -vastamainos tarttuu humalahakuiseen juomakulttuuriin. Marabou-vastamainoksessa kuva puhuu puolestaan. Oppilaat alkoivat puhua kaakaopavuista ja lapsityöläisistä, jolloin pääsimme puhumaan suklaantuotannosta ja kaakaopuusta Kaisaniemessä.

Tällaisista jutuista nautittiin huhtikuussa. Lataa materiaali omaan käyttöön ja kommentoi alle.

One Comment

Vastaa