Nuorten vastamainokset täynnä parodiaa, luovia ajatuksia ja markkinakritiikkiä

Viimeisin tekstini koosti opettajien ja oppilaiden palautetta. Kirjallisten kommenttien lisäksi halusin tehdä galleriamaisen blogipostauksen nuorten työpajatöistä. Vastamainoksien tekeminen on ollut suoraa visuaalista ”palautetta” maailmankaupan ja markkinoinnin teemoihin. Opetuksessa maailmankauppa ja vastamainokset voivat olla osuva yhdistelmä, ja Flickriin lataamani yli 150 kuvaa kertovat pajojen onnistumisesta. Monet nuorten töistä tarttui erilaisiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin kulutuksesta ja kauneusihanteista ruoantuotantoon ja ympäristöongelmiin, toiset tarttuvat mainoskieleen ja mustaan huumoriin. Provosoivista, kriittisistä, mielenkiintoisista ja huvittavista vastamainoksista keskusteltiin pajoissa töiden tekemisen ja esittelemisen aikana. Tässä muutama helmi – voit klikata kuvat isommiksi ja lukea lyhyet kuvaukset alla.

Maybelline3 Your Face Sunflair Leader
Näissä töissä terveystuotteet ja kauneusihanteet joutuvat humoristisen puristusotteeseen. Pajoissa on puhuttu myös terveysasioiden monimutkaisuudesta ja mediakuvien vaikutuksesta: molempia on vaikea käsittää, mutta niihin pitäisi osata suhtautua kriittisesti.

Opel Sambia
Vastamainonnalla voi nostaa esille myös hankalia kehitys- ja ympäristökysymyksiä, joita pitäisi muutenkin käsitellä esim. maantiedon opetuksessa. Eri mielipiteet mm. autoilusta herättävät kiinnostavia kommentteja kulutuksesta ja politiikasta.

HRSK6 EilaHK
Yksi toistuva kiinnostava aihe on ollut ruoantuotannon eettisyys. Tässä kaakaon, maidon ja lihan tuottamiseen liittyvää kritiikkiä, joiden totuudenmukaisuudesta ja provokaatioarvosta keskustelimme luokassa.

   Koditon Libero Valvonta
Nämä kolme kuvaa tarttuvat kodittomuuteen, sosiaaliseen mediaan ja valvontaan liittyviin ongelmiin – melko vahvaa oppilaslähtöistä yhteiskunnallista ja kulttuurillista kommentaaria.

Apollo Finnair One&only
Tässä pari tiukkaa kommenttia turismista – alkoholi, rahanmeno ja prostituutio.

Pony Stollar Santander
Media- ja tuotekriittisyys ovat vahvoja tämän tyyppisissä vastamainoksissa – syystäkin!

HM USAShoppausopas 4
Eettisen kaupan puolesta ry:n teemat ovat tulleet esille sattumalta ja tarkoituksenmukaisesti, tässä esitetään asiallisia kysymyksiä kulutuksesta ja tuotanto-oloista vaatevastamainonnan kautta.

Arla Arrow Siwa
Jotkut työt tehtiin tunteella intuitiivisten mielleyhtymien ja huumorin kautta, mikä on naurattanut sekä minua että muita työpajan purussa.

Iso kiitos työpajaan osallistuneille nuorille tekemisen meiningistä, luovuudesta ja tragikoomisista vastamainoksista, kevääni ei olisi ollut mitään ilman niitä! Lisää yksilöllisiä töitä Flickrissä.

Vastaa