Ryhmätyövinkit ja slidet pajanvetäjälle

Aiemmassa tekstissä annoin vinkkejä pajan sujuvuuteen, tämä keskittyy ryhmätyöhön ja mainospajaan. Ryhmätyöskentely on välillä kinkkistä, mutta vierailulla se voi vapauttaa keskustelua ja luovien töiden tekemistä. Moni ryhmä on jo valmiiksi rohkea, keskusteleva ja yhtenäinen. Luokilta löytyy usein keskustelun avaavia oppilaita, joiden läsnä/poissaolo vaikuttaa; usein opettaja kertoo ryhmädynamiikasta. Jos opettaja kertoo tai huomaat, että oppilaat ovat aktiivisia, kannattaa keskustella vapaasti tai arvojanan kautta. Jotkut ryhmät esim. lukiolaisten ja työttömien keskuudessa voivat kuitenkin olla sekalaisempia, hiljaisempia tai lyhytpinnaisempia. Oma (tarttuva) into, visuaalit ja osallistava keskustelu ovat tärkeimpiä. Tässä tukea haastaviin ryhmiin ja vastamainosten tekoon käytännössä.

Haastava ryhmä?
  • Lyhytpinnaisille toimii parhaiten tiivis luento, videot ja kuvat. Ja parodia! Esim. Amnestyn ak-47 on suosittu (lue aiempi bloggaus) ja siitä voi kysyä helppoja asioita: mitä mainoskonseptia video matki? Oliko video hyvä? Mistä asiasta se kertoi? Myös taustatieto videosta ja sen poliittisista vaikutuksista kiinnostavat, lue täältä!
  • Tauko tekee hyvää erityisesti 90min pajassa, sen voi pitää ennen vastamainosten tekoa!
  • Pienryhmätyöskentely saattaa olla ainoa keino keskustelulle, jos harva kommentoi vapaaehtoisesti/asiallisesti isossa ryhmässä vedettävää keskustelua. Banksy-video ja vapaa ohjeistus parityöskentelyyn Post-it-lapuilla voi olla hyvä alku: ”suosittelen juttelemaan ja sitten kirjoittamaan keskeiset kysymykset lapuille.” Muista myös ”jos haluatte” ja ”kiitos” :)
  • Joissain luokissa on järjestäydytty ryhmiin valmiiksi. Muuten voi jakautua sen mukaan, kenen kanssa on mukava olla. Tämä luo mukavan ilmapiirin ja työskentelyn tutun kanssa.
  • Tunnilla jotkut räpeltävät kännykkää, keskustelevat aiheen ohi tai kommentoivat levottomasti vetäjälle tai luokan kesken. Motivaation tai keskittymiskyvyn puutteeseen voi vaikuttaa moni asia ryhmädynamiikasta väsymykseen. Suurin osa kuitenkin kuuntelee mielenkiintoista aiheitta, kehua on tullut myös levottomimmilta/angstisimmilta nuorilta. Ei pidä lannistua :)

Vastamainosten teko

  • Vastamainospajassa tehdään omia vastamainoksia lehdistä revittyjen mainosten päälle ja tyhjille papereille. Laajahko, selkeä tehtävänanto madaltaa kynnystä luovaan työhön ja onnistumiseen. Itse näytän muutaman aiemman oppilastyön, laitan selkeät ohjeet taululle ja kerron ideoinnin olevan tärkeintä. Pari pointtia yhdestäkin mainoksesta on hyvä. Vastamainostyön ei tarvitse liittyä pajan teemaan (esim. elektroniikka), se rajaisi liikaa.
  • Laita ohjeet esille jo ennen mainosten jakoa ja selailuhulinaa. Kerro myös lopetusaika.
  • Luokassa kiertäminen rentouttaa ilmapiiriä ja alkuun auttaminen on tärkeää, esim. ”löytyykö joku ärsyttävä tai kiinnostava mainos?” ja ”voitte mieluusti luonnostella mainoksen päälle tai tyhjälle paperille.” Ideointia voi tukea: ”tuossa on melko vahva slogan, voisiko sitä muuttaa?”, ”voisiko kuvaan piirtää?” ja ”Hauska idea, voisiko sen tehdä suoraan mainoksen päälle?”
  • Tuolille istuminen tai polvistuminen sekä maltillinen kehuminen madaltavat hierarkiaa. Moni alkaa jutella juuri tekemisen aikana ja keskustelut ovatkin pajan hedelmällisintä antia!
  • Jos joku ei halua tehdä, aiheeseen voi tutustua antamalla kirjan: ”etsikää vaikka yksi kiinnostava kuva, minuakin kiinnostaisi tietää, minkä valitsette”. Sipoossa tyttöryhmä esitteli luokalle Louserit Vuittuun -kirjasta Ilta-Satu-kuvan, Vaskivuoressa pojat Casino Fatalen.
  • Kehota viimeistelemään n. 5min ennen purkua. Nuoret ovat yleensä halukkaita esittelemään työnsä dokumenttikameralla, jos pyytää rohkaisten tai kävelee luokse, esim. ”teillähän oli sellainen Loreal-idea, näyttäkää ihmeessä.” Esittelyn voi auttaa alkuun, esim. ”mihin mainokseen tartuitte? Eli lähditte muuttamaan mainoksessa tekstiä ja kuvaa?” Oppilastyöt on hyvä liittää omaan luentoon: voi puhua (vasta)mainosten provosoivien viestien analysoinnista, toimituksellisen aineiston ja mainosten eron hämärtymisestä (shoppausoppaat) ja millaisia asioita maailmankaupasta voi nostaa esille (globaalit yhteydet, kuluttamisen määrä, työolot, ympäristöongelmat ym.)

 

Louserit2 Slidet

Jaossa minun slidet ja oppilaiden vastamainostyöt!

Tässä linkit pariin tekemääni powerpoint-esitykseen Dropboxissa: vastamainospaja kännykkäaiheella, vaateaiheella ja yhteisteemalla arvojanojen kanssa. Saa kysellä!

Lisäksi olen skannannut ja ladannut Flickriin kymmeniä kuvia työpajoissa tehdyistä vastamainoksista. Katsomalla saa tuntumaa ideoista ja vastamainostöistä. Voit kopioida slideja ja töitä pajoihin!

Klikkaa kuvaa nähdäksesi henkkamaukka, pullomatkat ja muita oppilastöitä!

HM Apollo

 

One Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *