Tätä Kuilut umpeen -projektin kohokohtaa on odotettu! Kollegani kulttuurimaantieteilijä Ian Cook Exeterin yliopistosta vierailee Suomessa 10.-16.2.2018. Luvassa on luento Helsingin yliopistolla ja Opetushallituksessa sekä vaikuttavaa viestintää yhteistyökumppanien kanssa – Tervetuloa kaikille avoimeen Vastamainokset ja pedagogiikka -tapahtumaan 12.2.
Prof. Ian Cook ja Häiriköt-päämaja esittää: Vastamainokset ja pedagogiikka
Tervetuloa ainutlaatuiselle luennolle ja keskusteluun monialaisesta opettamisesta, erityisteemalla maailmankauppa ja vastamainonta, ma 12.2. klo 16-19 Kruununhakaan Helsingin yliopistolle.
Tilaisuus alkaa luennolla, jonka pitää Suomessa vieraileva, kaupan oikeudenmukaisuutta ja aktivismia tutkiva maantieteilijä Ian Cook (University of Exeter).
Tilaisuuden järjestävät FM Eeva Kemppainen ja prof. Ian Cook (Kuilut umpeen), Häiriköt-päämaja ja prof. Sirpa Tani (Helsingin yliopisto).
Ohjelma
16.00 Ian Cook: Follow The Thing – researching trade justice and creative activism + questions (in English)
17.00 Kahvit
17.20 Pinja Sipari ja Eeva Kemppainen: Global Meal – vastamainontaa ruuasta kouluissa
17.45 Paneeli: Monialaista pedagogiikkaa vastamainoksilla? Panelisteina yliopistonlehtori ja oppikirjailija Hannele Cantell (Helsingin yliopisto, maantiede), opetusneuvos Mikko Hartikainen (Opetushallitus, kuvataide) ja globaalikasvattaja Eeva Kemppainen. Juontajana toimittaja, kulttuurihäirikkö Jari Tamminen.
18.30 Keskustelua – Discussion
Tilaisuus on kohdistettu erityisesti maantieteen, kasvatustieteiden, opetus- ja kustannusalan ammattilaisille ja opiskelijoille sekä vastamainonnasta kiinnostuneille.
Tervetuloa Athena-rakennukseen, sali 302, Siltavuorenpenger 3 A, 3. krs., Helsinki. Tilaan mahtuu noin 70 henkilöä. Vapaa pääsy, ei ilmoittautumista.
Tapahtuma Facebookissa.
Vastamainokset ovat mainosparodioita, jotka tuovat esiin kriittisen viestin: huumorin avulla, mainosten kieltä käyttämällä kommentoidaan maailmankauppaan ja kulutukseen liittyviä ongelmia, kuten tuotannon ympäristöhaittoja, ihmisoikeusloukkauksia tai kauneusihanteita. Metodina vastamainonta voi tukea nuorten kasvatusta aktiivisiksi kansalaisiksi ja yhdistää eri oppiaineita.
Ian Cook on kulttuurimaantieteen professori Exeterin yliopistossa Britanniassa. Hän on tehnyt yli 20 vuotta ja 80 tieteellistä julkaisua tuotantoketjujen ja aktivismin tutkimuksen sekä kriittisen pedagogiikan saralla. Tutkimuksessaan Cook on kiinnostunut siitä, miten taiteilijat, aktivistit, elokuvantekijät, journalistit ja muut tutkivat kysymystä ’kuka tekee ostamamme kulutustuotteet?’, mitä vaikutuksia heidän työllään voi olla kuluttajiin, yrityksiin ja työntekijöihin ympäri maailman ja miten nämä yhteydet muuttuvat internetin ja sosiaalisen median avulla. Suomessa Ianin tutkimusta sovelletaan myös opetuksessa.
Lisätietoa:
Eeva Kemppainen
eeva.m.kemppainen@gmail.com
www.kuilutumpeen.fi
Kuva: Global Meal – vastamainontaa ruuasta -vastamainoskilpailuun osallistuneita koululaissarjan töitä ruoantuotannon vaikutuksiin liittyen. Lisää vastamainoksia ja taustamateriaalia opetukseen osoitteessa: www.globalmeal.fi