Vaatteiden alkuperä ja kutkuttavat vastamainokset kirjastoissa

”Tiedätkö, missä oma paitasi on valmistettu? Milloin vastamainos ”uppoaa” ja saa aikaan reaktioita?” Lue, mitä Espoonlahden aluekirjastonhoitaja Heliminna Hakala kirjoitti ja valokuvasi työpajastani. Keväällä 2016 kutsumme noin 10 ala-ja yläkoululuokkaa työpajaan osana kirjaston mediakasvatusta.

Aluekirjastonhoitaja Heliminna Hakala julkaisi alkuperäisen tekstin valokuvineen kirjaston sivuilla 24.4.2016 (päivitetty 3.6.2016).

Työpaja kirjastossa. Kuva: Heliminna Hakala. Alkuperäinen teksti kuvineen kirjaston sivuilla: http://my.kirjasto.ws/kevaan-kutkuttavat-vastamainokset/

Kutkuttavat vastamainokset

Tänä keväänä vastamainostyöpajoja järjestettiin Espoonlahden neljässä kirjastossa: Nöykkiössä, Soukassa, Kivenlahdessa ja Saunalahdessa niin ala- kuin yläluokkalaisillekin. Vastamainostyöpajaan saapuneilla oppilailla ei ensi alkuun ollut tarkkaa käsitystä siitä, mitä olivat tulleet tekemään. Entä tiedätkö sinä, mitä vastamainokset ovat ja miten niitä tehdään? Neljäsluokkalaiset arvelivat, että vastamainos saattaisi olla mainoksen vastakohta taikka mainoksen mollausta. Hyviä arveluja, mutta ehkä niitä kuitenkin voisi luonnehtia pikemminkin liioitteleviksi ja usein humoristisiksi mukaelmiksi mainoksista.

Miksi ihmeessä vastamainoksia sitten tehdään? Työpajoja ohjaava Eeva Kemppainen Eettisen kaupan puolesta ry:stä korosti, että vastamainosten on tarkoitus herättää mainontaan tai kulutustuotteisiin liittyviä kysymyksiä. Parhaimmillaan ne myös haastavat miettimään piilotettuja asioita, ja usein ne myös naurattavat.

Työpaja kirjastossa. Kuva: Heliminna Hakala. Alkuperäinen teksti kuvineen kirjaston sivuilla: http://my.kirjasto.ws/kevaan-kutkuttavat-vastamainokset/

Tiedätkö, missä oma paitasi on valmistettu?

Näissä kriittiseen ajatteluun ja vastuulliseen kuluttamiseen herättelevissä työpajoissa keskusteltiin paljon. Keskustelua vauhditti toiminnallisuus: kukin sai asettua arvojanalle seisomaan sen mukaan, tykkääkö herätä kouluaamuina aikaisin vaiko ei, eli mieluummin vähän myöhemmin. Tämä oli helppo nakki: janan ei-päähän muodostui ruuhkaa. Seuraavaksi putosi vaikeahko kyllä/ei-kysymys: ”Tiedätkö, missä päin maailmaa oma paitasi on valmistettu?” Ei-pääty olisi taatusti painottunut edelleen, ellei olisi älytty etsiskellä tietoa vaatteiden pesuohjelappusista!

Työpaja kirjastossa. Kuva: Heliminna Hakala. Alkuperäinen teksti kuvineen kirjaston sivuilla: http://my.kirjasto.ws/kevaan-kutkuttavat-vastamainokset/

Ihmisiä ja kuluttajia eri puolilla maailmaa

Eettisen kuluttamisen aihepiiriin loikattiin, kun Eeva Kemppainen totesi, että joskus samankin vaatteen eri osia saatetaan valmistaa sarjatyönä eri maissa. Yhteisen pohdinnan jälkeen tultiin siihen tulokseen, että yksi syy tähän on se, että näin tuotteen valmistuskustannukset saadaan mahdollisimman alhaisiksi. Seuraavaksi keskustelu kääntyi siihen eettiseen ongelmaan, että on maita, joissa miljoonia lapsia koulunkäynnin sijaan työskentelee esimerkiksi vaatetehtaissa ja osallistuu näin elannon hankkimiseen perheelleen. Voi kuvitella, millaisia ajatuksia monen neljäsluokkalaisen päässä vilisi, kun heti tämän jälkeen arvojanalle asettauduttiin sen mukaan, kokiko itse saavansa haluamiaan tavaroita ja vaatteita usein / joskus / ei koskaan.

Työpaja kirjastossa. Kuva: Heliminna Hakala. Alkuperäinen teksti kuvineen kirjaston sivuilla: http://my.kirjasto.ws/kevaan-kutkuttavat-vastamainokset/

Ideasta vastamainokseksi

Työpajan kohokohta koitti, kun päästiin penkomaan vanhojen lehtien kasoja ja etsimään sopivia mainoksia. Tarkoituksena oli ideoida ja laatia oma vastamainos. Paperi kahisi, sakset napsivat ja liimapuikot heiluivat. Tussikynillä vastamainokset viimeisteltiin vielä omin herkullisin kommentein.

Milloin vastamainos ”uppoaa” ja saa aikaan reaktioita?

Vastamainostaiteilija saattaa siis luoda jonkin tietyn mainoksen kuvaa, brändiä, logoa tai tekstiä ovelasti muistuttavan vastamainoksen ja samalla esittää kommentteja tai kysymyksiä. Mainosten visuaalisten tehokeinojen ja elementtien lisäksi oppilaiden kanssa pohdittiin myös markkinoinnin kieltä. Käytetäänhän vastamainoksissa samaa kuvastoa ja sanastoa kuin mainoksissakin. Punainen väri on tehokas. Kauniit naiset vangitsevat katseita. Automainoksissakin on omat jipponsa.

Työpaja kirjastossa. Kuva: Heliminna Hakala. Alkuperäinen teksti kuvineen kirjaston sivuilla: http://my.kirjasto.ws/kevaan-kutkuttavat-vastamainokset/

Nöykkiön kirjaston vastamainospajoissa selvästi arvostettiin huumoria: esimerkiksi kalju mies hiusvärimainoksessa nauratti. Neljäsluokkalaiset osoittivat myös kykynsä tarkkasilmäisiin analyyseihin: huomiota kiinnitettiin paitsi siihen mitä mainoksissa näkyy, myös siihen mitä niissä ei näy. Syntyi kutkuttavan hauskoja ja viiltävän analyyttisiä vastamainoksia!

Teksti ja kuvat: Heliminna Hakala, Espoonlahden kirjastot

Lisätietoja:

Eettisen kaupan puolesta ry: www.eetti.fi

Valokuvassa powerpointilla näkyy YeongMee Yoonin kriittinen valokuva, joka on esillä myös Eetin työpajoissa ja oppaassa vastamainostyöpajan pitämiseen.

Eeva Kemppaisen blogi: www.kuilutumpeen.fi

Vastamainostyöpajat Espoonlahden kirjastoissa, tiedustelut heliminna.hakala(at)espoo.fi