Tein huhtikuussa ensimmäisen kouluvierailuni Eettisen kaupan puolesta ry:n eli Eetin vapaaehtoisena. Ohjaamani työpaja oli osa Joensuun yhteiskoulun lukion kuvataiteen valinnaiskurssia. Yhdessä opettajan kanssa nostimme vierailuni teemoiksi mainosanalyysin, vastamainokset ja elektroniikantuotannon. Kokonaisuuteen kuului neljä 75 minuutin oppituntia, kukin eri päivänä viikon aikana.
Kuva työpajasta Joensuun yhteiskoulun lukiossa
Työpajan osat
Elektroniikan elinkaari ja median kuvakieli Ensimmäinen oppitunti kului teemoista alustamiseen ja vastamainosaiheisen tehtävän antoon. Vaikka työpajojen ohjaaminen on minulle eri yhteyksistä tuttua, uuden aiheen käsitteleminen lähti liikkeelle haparoivasti. Jälkikäteen ajatellen asiaa oli yhdelle tunnille vähän liikaa, enkä ollut miettinyt tunnin fokusta tarpeeksi selkeäksi. Kerroin Eetistä ja elektroniikantuotannon ongelmista; vastamainoksia käsittelin näyttämällä muun muassa Banksyn Simpsonit-videon ja Mainoskupla-kilpailuun osallistuneita töitä. Opettaja, joka oli pitänyt vastamainospajoja aikaisemminkin, kertoi median kuvakielestä ja keinoista vedota ihmisiin.
Omia vastamainostöitä ja Reilun Kaupan tuotteita Kurssilaisten tekemät vastamainokset toteutettiin pienryhmissä. Niiden työstäminen tapahtui tietokoneilla kahdella seuraavalla oppitunnilla. Työtapa oli mahdollinen, koska kurssilla oli aiemmin opeteltu kuvankäsittelyä. Osalla ryhmistä oli jo työskentelyä aloitettaessa mielessä idea, johon he lähtivät etsimään sopivaa materiaalia internetistä. Toiset taas ryhtyivät selaamaan mainoksia löytääkseen lähtökohdan, johon tarttua. Kiertelin opettajan kanssa pienryhmissä keskustelemassa ideoista ja siitä, miten eri ajatuksia saisi välitettyä kuvien avulla.
Neljännellä tapaamiskerralla kävimme läpi niin valmiit työt kuin keskeneräisten töiden lähtökohdat. Erityisvieraana mukana oli Joensuun kaupungilla reilun kaupan hankkeessa työskentelevä Päivi Keronen. Tarjolla oli maistiaisia Reilun kaupan tuotteista ja Päivi esitteli opiskelijoille Reilun kaupan periaatteita ja merkitystä upouusien videoiden avulla:
Eetiltä tukea kouluvierailun suunnitteluun
Vaikka paja ei onnistunut innostamaan nuoria toivomallani tavalla, jäi minulle silti tunne, että tämä pieni johdatus kulutus- ja mediakriittisyyteen oli osallistujille tarpeellinen. Tekisin mielelläni kouluvierailuja jatkossakin. On mukava tietää, että Eetistä saa tukea vierailujen suunnitteluun aina tarvittaessa.
Opiskelijoiden tekemät vastamainokset olivat esillä diashow’n muodossa Joensuun Mahdollisuuksien torilla 10.5.2014. Ohessa on osa työpajan tuotoksista, klikkaa isoksi. Kaikki työt on ladattu myös Flickriin.
Eeva ajatuksia oppilastöistä: Puman logosta on saatu muokattua kaksi vastamainosta, joista toinen tarttuu vahvaan brändiin hauskalla parodialla, toinen tiukalla vastasanomalla. On aina hauska nähdä, minkälaisiin versioihin sama logo taipuu. Cat People tanssikoulun logosta on väännetty nokkelasti Fat People, mikä kyseenalaistaa niin tanssipiireissä kuin mainonnassakin yleisen laihuusihanteen. Vastamainoksessa myös kokispukin mairea ilme naurattaa. Työ sisältää hauskan viittauksen historiaan, sillä Coca Cola sisälsi kokalehtiä vielä 1900-luvun alussa, mutta tämä kuva luo viitteen myös brändin vahvuuteen ja limonadiriippuvuuteen.
Kiitos Marialle vierasbloggauksesta ja oppilaille hauskoista vastamainoksista, inspiroivaa.